Därför ligger framtidens mode bakåt i tiden

Därför ligger framtidens mode bakåt i tiden

Miljövänligt, unikt, historiskt och med hantverk och sömnad som nästan kan jämföras med haute couture - såhär skulle jag marknadsföra vintage som framtidens mode.


När vi ska handla nya kläder går de allra flestas tankar automatiskt inte till gamla kläder av rätt naturliga och uppenbara skäl. Hela poängen med att handla nya kläder är väl att dem ska vara nya, eller? Nja, det går ju faktiskt att köpa begagnade ”nya” kläder dvs second hand eller vintage också men per automatik så är det inte dit våra tankar vandrar i första hand när vi ska uppdatera vår garderob, men varför?

Om vi går till botten med varför vi gillar att handla nya kläder kommer i alla fall jag fram till att en stor del av min köplust och mina ”villhöver” begär kommer från sjysst reklam och marknadsföring. Det är självklart att jag som konsument blir sugen på att köpa nya kläder när jag ständigt matas med inspirerande och härlig reklam som visar upp coola looks och nya trender på snygga människor med starkt inflytande.

Men en tanke slog mig mitt i denna reflektion: tänk om reklamvärldens resurser riktades mot kläderna som redan finns på marknaden och som faktiskt har funnits där i decennier, hur hade det sett ut då? Låt oss leka lite med den tanken ett tag. Jag har nu hundratusentals kronor på mig att marknadsföra vintagekläder (dvs plagg som är minst 25 år gamla) med.

”Miljövänliga, handsydda plagg med en sån detaljkänsla och hantverksglädje att det faktiskt kan jämföras med modern day haute couture” är bara ett av hundratals, möjligen tusentals positiva argument jag kan tänka mig att marknadsföra vintage med. Och det kanske bästa av allt, mina försäljningsargument behöver inte vridas, vändas, doppas i socker och paketeras i en miljövänlig förpackning utan det här är 100% straight forward, ärlig marknadsföring. What you read is what you get med vintage, speciellt miljöaspekten.
*Haute couture, kommer från franska språket och betyder ”hög sömnad” och räknas som den högsta formen av sömnadskonst.

Vintage är det mest miljövänliga alternativet när det kommer till att shoppa kläder i alla kategorier. Plaggen tillverkades innan fast fashion tog ett järngrepp om modeindustrin och som en positiv sidoeffekt så är kvalitén på kläderna oftast en helt annan. Om jag slänger in lite miljövänliga skötselråd i min marknadsföringsbudget också så har vi plagg som kommer fortsätta leva vidare i din garderob år efter år.

Den unika aspekten är såklart också ett grymt försäljningsargument, i ett samhälle där alla är sin egen individ är det otroligt fascinerande hur lite vi värdesätter att gå klädda i exakt samma kläder. Med vintage kan du få något som liknar något annat men som med största sannolikhet är rätt unikt. Ännu en gång känns det som att vintage och haute couture är nära besläktade.

Min nästa pitch är att varje plagg bär på en helt egen unik historia och att det bör ses som ett privilegium att tillåta dessa plagg leva vidare och att få skrivas in i dess historia. Både det sentimentala och det historiska värdet skjuter i höjden på vintagekläder och till skillnad från blusen du köper hos din lokala fast fashion aktör som ofta tappar i värde när prislappen åker av så har vintage en tendens att öka i andrahandsvärde. 

Så innan du ska shoppa något nytt nästa gång föreställ dig att du sätter på dig dina hållbarhetsglasögon och kollar på den där reklamen du blivit så inspirerad av ur ett vintage perspektiv -för oftast är det trenderna från förr som kommer tillbaka i modern tid om och om och om igen. Det är bara den skinande förpackningen som saknas.

Sammanfattningsvis så krävs det med andra ord inte ett strategiskt PR geni för att marknadsföra vintage. Däremot krävs det att fler kändisar, influencers och människor uppmärksammar att detta är ett otroligt fördelaktigt sätt att konsumera kläder på. Den dagen kurerade vintage butiker blivit stora och etablerade nog att också ha Bella Hadid modellandes en sjysst kavaj som är femtio år gammal i ett stort modemagasin kommer vi kanske vara närmre framtidens mode än någonsin i modern tid. I alla fall ur ett hållbarhetsperspektiv.

Är det nu vi faktiskt inser att framtiden för mode också finns att hämta bakåt i tiden?

*Bilderna kommer från Pinterest